Τρίτη, 26 Αυγούστου 2014

Η κατολίσθηση που οδήγησε στη γέφυρα Τσακώνας

Κοινό χαρακτηριστικό αρκετών από τα έργα που πρόκειται να παραδοθούν είναι... το βεβαρημένο παρελθόν τους! 
Εκτός από τα έργα του Μαλιακού, η γέφυρα της Τσακώνας αλλά και το τμήμα Αγίου Νικολάου-Καλού Χωριού του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) έχουν περάσει από πολλά κύματα μέχρι να έρθει η ώρα της ολοκλήρωσής τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι η εθνική οδός στο τμήμα Παραδείσια-Τσακώνα ξεκίνησε το 1991, ολοκληρώθηκε το 2000 και... κατολίσθησε το 2003, ενώ το τμήμα του ΒΟΑΚ δημοπρατήθηκε τρεις φορές από το 2004.
 
Η κατασκευή της γέφυρας Τσακώνας (Τ4) είναι η τελευταία εργασία που απομένει για την παράδοση του τμήματος Παραδεισίων-Τσακώνας, στην εθνική οδό Τρίπολης-Καλαμάτας. Το τμήμα κατασκευάζεται από το Δημόσιο και πρόκειται να παραδοθεί μετά την ολοκλήρωσή του στην κοινοπραξία Μορέας, ως μέρος της νέας εθνικής οδού Κορίνθου - Καλαμάτας - Σπάρτης. Το συγκεκριμένο τμήμα των 12 χιλιομέτρων κατασκευάστηκε σταδιακά και με διαδοχικές εργολαβίες την περίοδο 1991-2000 από την Περιφέρεια Πελοποννήσου και δόθηκε στην κυκλοφορία το 2000. Τρία χρόνια αργότερα, τον Φεβρουάριο του 2003, ο δρόμος κατολίσθησε, επαναφέροντας τους οδηγούς στην παλαιά, αγαπημένη πραγματικότητα των στροφών της Τσακώνας.
 
Στήριξη σε τρία σημεία
 
Το τμήμα ξεκίνησε να επανακατασκευάζεται από το Δημόσιο στα τέλη της ίδιας δεκαετίας. Προκειμένου να γεφυρωθούν τα δύο άκρα της περιοχής που κατολίσθησε, όμως, έπρεπε να φτιαχτεί ένα ιδιαίτερα σταθερό έργο. Γι’ αυτόν τον λόγο επελέγη η λύση της κατασκευής μιας σύμμεικτης τοξωτής γέφυρας, μήκους 390 μέτρων. Η γέφυρα στηρίζεται σε τρία σημεία: ένα σε κάθε άκρο της (ακρόβαθρα) και ένα που βρίσκεται πλησιέστερα στην αρχή της (μεσόβαθρο). Αυτό το τελευταίο είναι και το σημαντικότερο: πρόκειται ουσιαστικά για μια γιγάντια πρόκα, αποτελούμενη από 4 πηγάδια, που φτάνουν σε βάθος 15 μέτρων και θα εξασφαλίσουν τη σταθερότητα της γέφυρας. Από το σημείο εκείνο ξεκινά το τοξωτό κομμάτι της γέφυρας, μέγιστου ύψους 30 μέτρων, που καταλήγει στην απέναντι άκρη. Στα δύο τόξα, ένα σε κάθε πλευρά, στηρίζεται το μεταλλικό κομμάτι της γέφυρας, πάνω στο οποίο βρίσκεται το οδόστρωμα. Η περιοχή της γέφυρας (συνολικά περί τα 700 μέτρα) σήμερα παρακάμπτεται με έναν μικρό δρόμο που κατασκευάστηκε για τον λόγο αυτόν από τον Μορέα.

Τρεις δημοπρατήσεις
 
Πολύ ενδιαφέρουσα είναι και η ιστορία του οδικού τμήματος Αγίου Νικολάου-Καλού Χωριού, μήκους 10 χλμ. Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης (στον οποίο έχει περιέλθει η αρμοδιότητα κατασκευής όλων των μεγάλων έργων του νησιού), το έργο δημοπρατήθηκε μέχρι σήμερα τρεις φορές. Η πρώτη τον Μάρτιο του 2004, με το παλαιό σύστημα για την ανάθεση δημοσίων έργων (μαθηματικός τύπος). Ο διαγωνισμός ακυρώθηκε με την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας (ν.3263/2004) για τα δημόσια έργα. Κατόπιν δημοπρατήθηκε εκ νέου τον Απρίλιο του 2005 – ο ανάδοχος αναδείχθηκε κανονικά, αλλά κατά την εκτέλεση του έργου κηρύχθηκε έκπτωτος και η σύμβαση διαλύθηκε τον Ιούνιο 2008. Το έργο δημοπρατήθηκε για τρίτη και τελευταία φορά τον Μάρτιο του 2009, οπότε και αναδείχθηκε ο σημερινός ανάδοχος.
 
Το έργο πάντως έχει ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή, καθώς θα αντικαταστήσει τμήμα της παλαιάς εθνικής οδού προς και από Ιεράπετρα και Σητεία. Στο τμήμα που περιλαμβάνει τις τουριστικές ζώνες Αλμυρού και Αμμουδάρας βρίσκεται σημαντικός αριθμός ξενοδοχείων, με αποτέλεσμα η κυκλοφορία να είναι επιβαρυμένη, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες. Το νέο τμήμα περιλαμβάνει μία σήραγγα 300 μέτρων, τέσσερις κοιλαδογέφυρες, συνολικού μήκους περίπου 500 μέτρων, καθώς και τον απαραίτητο κόμβο Αγίου Νικολάου και θα παραδοθεί μέχρι το τέλος του έτους, μόλις ολοκληρωθεί η σύνδεσή του με το τοπικό οδικό δίκτυο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου