Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2011

Η γερμανική «παρέμβαση» ξεμπλοκάρει τα δημόσια έργα

Ημερομηνία: 19-12-2011
 Αναζωπυρώθηκαν οι ελπίδες των κατασκευαστών για επανεκκίνηση των μεγάλων συγχρηματοδοτούμενων έργων με όχημα την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Το ζήτημα θεωρείται εξαιρετικής σημασίας, καθώς διατηρεί σε βαθιά κατάψυξη περί το 1,6 δισ. ευρώ κοινοτικά κονδύλια (από το ΕΣΠΑ) που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν εκατοντάδες θέσεις εργασίας. Επιχειρηματίας του κλάδου σημείωνε ενδεικτικά πως μόνο για Ολυμπία Οδό και Ιονία Οδό υπολογίζοναι περί τις 7.000 θέσεις εργασίας τον χρόνο μέχρι και το 2015.
 
Από τους βασικότερους λόγους που «πάγωσαν» τα έργα ήταν η απροθυμία των τραπεζών να δανείσουν τα 2,4 δισ. ευρώ που απαιτούνταν για να υλοποιηθούν οι πέντε συμβάσεις συγχρηματοδοτούμενων έργων. Η ίδια πηγή σημειώνει πως πλέον, με βάση τις δεσμεύσεις που έχουν λάβει από κοινοτικούς αξιωματούχους, κάποια έργα θα μπορούσαν να ξεκινήσουν τον Μάρτιο-Απρίλιο. Εκτιμάται πως μέσα σε τρεις-τέσσερις μήνες θα μπορούσε να «πάρει μπροστά» σειρά μικρότερων έργων, που σχετίζονται άμεσα είτε έμμεσα με τους κεντρικούς οδικούς άξονες.
 
Η συμμετοχή γερμανικών και γαλλικών ομίλων φέρεται να ήταν ο λόγος, που οδηγεί στο... ξεμπλοκάρισμα των έργων, διευκολύνοντας έτσι τόσο τους τραπεζικούς ομίλους όσο τις κατασκευαστικές εταιρείες, που συμμετέχουν στις κοινοπραξίες. Είναι ενδεικτικό, πως στην Ολυμπία Οδό συμμετέχουν η γαλλική Vinci Conseccions (με ποσοστό 29,9%), η γερμανοϊσπανική Hochtief Solutions (με 17%) και οι ελληνικές εταιρείες J&Ρ Αβαξ (17%), Ακτωρ Παραχωρήσεις (17%), ΓΕΚ/Τέρνα (17%) και με 2,1% η Αθηνά ΑΤΕ. Επίσης το χρηματοδοτικό σχήμα αποτελείται από 23 τράπεζες (με τις γερμανικές, γαλλικές και ελληνικές να έχουν πάνω από το 90% της συμμετοχής). Στην κατασκευαστική πιάτσα αποτελεί κοινό μυστικό πως ο «γερμανογαλλικός άξονας», του οποίου διακυβεύονται σημαντικά συμφέροντα και στα πέντε μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα έργα, διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο για να κινηθούν οι σχετικές διαδικασίες επαναχρηματοδότησης.
 
Επί της ουσίας, αφορά την συντονισμένη προσπάθεια της Κομισιόν, της ΕΤΕπ και της Ομάδας Δράσης (υπό τον Χ. Ράιχενμπαχ) να βρεθούν πηγές κεφαλαίων. Η λύση τελικά φαίνεται πως βρίσκεται στην παροχή μέρους του ΕΣΠΑ (1-1,5 δισ. ευρώ) μέσω ενός υπό ίδρυση Εγγυητικού Ταμείου. Επί της ουσίας το Ταμείο βγάζει την ΕΤΕπ από τη δυσχερή της θέση, λόγω του κινδύνου που δημιουργούσε η πολύ χαμηλή πιστοληπτική αξιολόγηση της Ελλάδας.
 
Διασφαλίζοντας το θέμα της αξιολόγησης η ΕΤΕπ (διατηρώντας ανεπηρέαστο και το δικό της rating) θα μπορεί να προχωρήσει στη διάθεση ποσών πολλαπλάσιων των κεφαλαίων του ΕΣΠΑ. Ο αρμόδιος υπουργός έχει κάνει λόγο για σταδιακή ενεργοποίηση έως και 6 εκατ. ευρώ. Κεφάλαια, που εκτός από τα πέντε μεγάλα έργα παραχώρησης θα καλύψουν και άλλες υποδομές (υγρά και στερεά απόβλητα).
 
Από τη στιγμή που θα ισχύσουν οι ροές χρηματοδότησης, στην κατασκευή της Ολυμπίας Οδού θα διατεθούν 511.399.757 ευρώ από κοινοτικούς πόρους, περί τα 296 εκατ. για τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας και τον κλάδο Λεύκτρα-Σπάρτη (Μορέα Οδός), ενώ σε 455 εκατ. υπολογίζονται για την κατασκευή του άξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε 65).
 
http://www.enet.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου