Ο λόγος για έργα συγκοινωνιακής υποδομής και μεταφορών που, αν
κατασκευάζονταν, θα προσέφεραν ανακούφιση στα κυκλοφοριακά και
περιβαλλοντικά προβλήματα της Θεσσαλονίκης και θα διευκόλυναν τις
μετακινήσεις.
Από τα μεγάλα έργα, σε εξέλιξη βρίσκονται -με σημαντικές
καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης- το μετρό Θεσσαλονίκης και η
επέκταση στη θάλασσα του διαδρόμου 10-28 του αεροδρομίου «Μακεδονία»,
για το οποίο δημοπρατήθηκε και η αναβάθμιση του χερσαίου τμήματος.
Προχωρούν οι διαδικασίες για την επέκταση του μετρό στην Καλαμαριά, για
την αναβάθμιση της δυτικής εσωτερικής περιφερειακής οδού και την
κατασκευή της εξωτερικής περιφερειακής οδού.
Υπάρχουν επίσης μεγάλα έργα, που μελετήθηκαν στη Γενική
Κυκλοφοριακή Μελέτη της Θεσσαλονίκης το 2001, τα οποία δεν υλοποιήθηκαν,
και ξαναεντάχθηκαν στο Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών
Θεσσαλονίκης το 2010, με νέο ορίζοντα υλοποίησης μέχρι το 2020. Σ’ αυτά
περιλαμβάνεται η ζεύξη του Θερμαϊκού κόλπου, οι επεκτάσεις του μετρό, ο
προαστιακός σιδηρόδρομος, το τραμ, η θαλάσσια συγκοινωνία, η οδική
παράκαμψη του κέντρου της πόλης από την πλευρά της θάλασσας και η
δημιουργία χώρων στάθμευσης.
Εκτός όμως από τα λεγόμενα μεγάλα έργα, μικρότερες παρεμβάσεις που
έχουν μελετηθεί κρατιούνται στα συρτάρια. Είναι οι κάτω διαβάσεις που
σχεδιάστηκαν σε πέντε διασταυρώσεις της λεωφόρου Κωνσταντίνου Καραμανλή
με τις οδούς 25ης Μαρτίου, Κατσιμίδου, Μάρκου Μπότσαρη, Κλεάνθους και
Πέτρου Συνδίκα, καθώς και τα τέσσερα τούνελ που σχεδιάστηκαν αλλά δεν
υλοποιήθηκε κανένα απ’ αυτά: Στρεμπενιώτη (άξονας Δασυλλίου - Φιλίππου -
Ελ. Βενιζέλου Νεάπολης), Παύλου Μελά (σύνδεση της οδού Δημητρίου -
Καραολή με τη Διγενή), Σιδηροδρομικού Σταθμού (σύνδεση της οδού Μεγάλου
Αλεξάνδρου Αμπελοκήπων με τη δυτική είσοδο), Ακρίτα - Καλού - Καζαντζάκη
(στους Αμπελόκηπους).
Οδικά έργα
Στα χαρτιά είναι ακόμα η αναβάθμιση της οδού Λαγκαδά στο τμήμα της
από το Βαρδάρι μέχρι την πύλη του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά, η
αναβάθμιση του δρόμου Περαίας - Μηχανιώνας, αναβαθμίσεις οδικών αξόνων
εντός Θεσσαλονίκης, μονοδρομήσεις των οδών Μπότσαρη, Συνδίκα και 25ης
Μαρτίου, διάνοιξη δρόμου μέσα από το στρατόπεδο Κόδρα (παράκαμψη
Κυβερνείου και πεζοδρόμηση της υφιστάμενης οδού). Η νέα οδός
Πανοράματος, στην προέκταση της Γρηγορίου Λαμπράκη - 17ης Νοέμβρη -
περιφερειακή έως Πανόραμα, με νέα χάραξη, παράλληλη στην υφιστάμενη οδό
Πανοράματος.
Είκοσι χρόνια έχουν περάσει από την πρώτη μελέτη για τον
επανασχεδιασμό οδικών κόμβων της Θεσσαλονίκης που ασφυκτιούν από το
κυκλοφοριακό, αλλά μέχρι σήμερα έγιναν ελάχιστες παρεμβάσεις. Οι κόμβοι
που απασχόλησαν τους σχεδιασμούς των επιστημόνων είναι: κόμβος πλατείας
Δημοκρατίας (Βαρδάρι), κόμβος Σιντριβανίου (ΔΕΘ), κόμβος ΧΑΝΘ, κόμβος
Ευαγγελίστριας (Νεκροταφεία), Κόμβος Βενιζέλου (Νεάπολη). Οι μελέτες
άρχισαν να εκπονούνται από το 1992. Για τον κόμβο της πλατείας
Σιντριβανίου υπάρχει μελέτη αναβάθμισης με υπέργειες διαβάσεις πεζών και
πιθανότητα κατασκευής υπέργειου δρόμου. Στην πλατεία Δημοκρατίας έγιναν
πολλές και διαφορετικές προσεγγίσεις, ενώ προτάσεις του ΑΠΘ έκαναν λόγο
για κατασκευή ανισόπεδου κόμβου. Μελέτη υπάρχει και για τον κόμβο
Βενιζέλου στη Νεάπολη, ενώ προτάσεις κατατέθηκαν και για τους κόμβους
ΧΑΝΘ και Ευαγγελίστριας.
«Δυτικό τόξο» για δέκα χρόνια
Εδώ και δέκα χρόνια μένει στα συρτάρια η μελέτη του «Δυτικού
Τόξου», που εκπονήθηκε το 2002 και προέβλεπε μια σειρά έργων υποδομής
για τη δυτική Θεσσαλονίκη, δίνοντας ώθηση ανάπτυξης στην περιοχή.
Η μελέτη άρχισε να εκπονείται το 1997 στο πλαίσιο της
«Θεσσαλονίκης - Πολιτιστικής Πρωτεύουσας» και ολοκληρώθηκε στις αρχές
του 2002. Οι κύριοι άξονες της μελέτης είναι: Η αξιοποίηση και η
ανάπλαση των στρατοπέδων όπως και των παλαιών βιομηχανικών κτιρίων, η
ανάδειξη του θαλάσσιου μετώπου της περιοχής Μενεμένης - Λαχανοκήπων -
ΟΛΘ, η ολοκλήρωση των κυκλοφοριακών υποδομών, η κατασκευή υπόγειων χώρων
στάθμευσης, οι βελτιώσεις στη συγκοινωνιακή σύνδεση, η χωροθέτηση
περιοχών κατοίκησης, κατασκευή συλλογικών χώρων πρασίνου και θεματικών
πάρκων, η δημιουργία αθλητικών χώρων, γραφείων, δημοσίων κτιρίων,
κτιρίων αναψυχής και πολιτισμού.
Η αξιοποίηση των περίπου 1.500 στρεμμάτων που καλύπτουν τα πέντε
στρατόπεδα της δυτικής Θεσσαλονίκης («Καρατάσσιου», «Μεγάλου
Αλεξάνδρου», «Παύλου Μελά», «Ζιάκα», «Παπακυριαζή») άρχισε να
δρομολογείται στην αρχή της δεκαετίας του 1990 αλλά μέχρι σήμερα μένει
στα χαρτιά. Ο δήμος Παύλου Μελά εκπόνησε μελέτη διαμόρφωσης χώρου
πρασίνου για το ομώνυμο στρατόπεδο και για την ένταξή του σε
χρηματοδοτικά προγράμματα. Ωστόσο, αν και η ανακοίνωση για την
παραχώρησή του στον δήμο έγινε πριν έναν χρόνο, ακόμη δεν προχώρησαν οι
διαδικασίες. Από το στρατόπεδο «Καρατάσσιου» έχουν παραχωρηθεί τα 120
από το σύνολο των 720 στρεμμάτων. Μικρές εκτάσεις έχουν παραχωρηθεί
στους δήμους από τα υπόλοιπα στρατόπεδα.
http://makthes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου